Bisnes domain dan URL sendiri

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera.

Selama empat hari Afham tidak sempat berbuat apa-apa diblog ini, rugi sahaja beli domain. Namun tidak menggunakannya sebaik mungkin. Maklumlah sibuk dengan aktiviti-aktiviti seharian bermula terbit fajar hingga terbenam matahari. Hari berlalu pantas dengan rutin yang sama disini.Namun begitu, walau kesibukan seharian. Afham masih mengupdate blog ini setakat mana yang mampu.

Di sini ingin Afham petik dengan pelaburan domain. Adakah pembelian domain diwaktu awal dan menjual dengan harga yang mahal adalah satu pelaburan. Bagi sesetengah orang, kegiatan ini merupakan sesuatu pelaburan. Tambah-tambah dengan keyword yang hot lagi sensasi yang menjadi tumpuan pengunjung internet. Adakah ini sesuatu pelaburan internet yang baik untuk blogger newbie seperti saya.

Bagi Afham, teknik ini merupakan satu benda yang baik dan perlu dipandang positif sebagai satu peluang bisnes. Ibaratnya 'parking domain and waiting for somebody to buy it'. Apa-apa pun as a investor kita kena cari potential domain yang menjadi rebutan ramai. Seakan beli jual saham pula nampaknya.

Bagi penggemar yang mahu menjual beli blog yang kini suda menjadi peluang bisnes sepenuh masa. Membuat blog dan menjual kepada mereka yang mahu membuat blog sendiri. Biasanya harga blog yang dijual mestilah mengikut page rank (kekuatan blog) tersebut.

Contoh kos:
Domain RM 30 (Standard Price)
Hosting RM 50 (Minumum Price)
Kemungkinan harga blog yang mempunyai page rank 3 mencecah sehingga RM1000. Keuntungan bersih yang diperolehi mungkin sekitar RM920. Hebat bukan? Hanya masa terancang yang diperlukan untuk mengukuhkan dan update blog ini.

Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.

Ulasan

bantingboy berkata…
aku rasa, itu satu langkah yang bagus. Apa kata engkau cuba saja.
Afham berkata…
bantingboy: ramai da menjadi. Afham tidak cukup masa untuk buat di sume..
Luie berkata…
Aku dah kena band dgn gogle adsense~~
Lansung malas nak buat~~
Ha.. ha.. ha..
Afham berkata…
Luie: camne leh kena ban tue..
zool berkata…
Kena domain tu ada niche yang ada market..
Adakah ligakampung.com akan dibeli?? Huhuhuhuhuu
syamsulariff.com berkata…
bnyk lagi premium domain utk market malaysia tak dibeli..sebabnya

-tak ramai yg tau
-org malaysia bkira sket

so bisnes nie lebih menguntungkan utk market luar negara..tak gitu?

Catatan popular daripada blog ini

Gathering di Nashmir Ipoh

Own URL domain in blogspot hosting